قرارداد اکتیویژن بلیزارد و مایکروسافت به‌زودی در بریتانیا تایید می‌شود

چیزی به پایان راه نمانده

خرید ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت بسیار پیچیده و حاشیه ساز بوده، اما به نظر می‌رسد که نهاد نظارتی بریتانیا به زودی موافقت خود با آن را اعلام خواهد کرد. 

خریدی به این بزرگی نیازمند بررسی است تا تاثیرات آن روی صنعت با دقت ارزیابی شود. مایکروسافت یک شرکت ۲ تریلیون دلاری محسوب می‌شود که خیلی‌ از سونی و نینتندو بزرگ‌تر است. از طرف دیگر اکتیویژن بلیزارد نیز بسیار بزرگ بوده و آی‌پی‌‌های خیلی محبوبی مثل کال آو دیوتی، Warcraft و Candy Crush را در اختیار دارد.

با این وجود برند ایکس باکس در سال‌های گذشته نتوانسته در رقابت با پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵ و نینتندو سوییچ موفق باشد. مخالفت‌های نهاد نظارتی بریتانیا یک مانع بزرگ بر سر راه این قرارداد بوده، اما بنابر گزارش Financial Times سازمان CMA در آینده نزدیک و پیش از آخر هفته اجازه نهایی شدن آن را صادر خواهد بود. 

 

یکی از نگرانی‌های اصلی این سازمان انحصاری شدن Call of Duty بود که به نظر می‌رسد قراردادهای ۱۰ ساله مایکروسافت مشکل را برطرف کردند. مایکروسافت با شرکت‌هایی نظیر نینتندو و انویدیا وارد مذاکره شد تا عرضه کال آو دیوتی برای پلتفرم‌های آن‌ها را تضمین کند. با این وجود سونی حاضر نشده که در این زمینه با مایکروسافت مذاکره کند.

مایکروسافت در ماه‌های گذشته تلاش‌ زیادی برای نهایی شدن این خرید ۶۹ میلیارد دلاری کرده است. مخالفت‌ها با این معامله بسیار کمتر شده و به نظر می‌رسد که تا چند ماه دیگر همه نهادهای نظارتی موافقت خود با آن را اعلام کنند.