تعطیلی استودیو Tango Gameworks
ویمایکروسافت تصمیم به تعطیلی چند استودیو مهم زیرمجموعه بتسدا از جمله Tango Gameworks گرفته است. استودیوهای سازنده بازی Redfall و همچنین Hi-Fi Rush در اقدامی باورنکردنی تعطیل خواهند شد و فعالیت آنها ادامه نخواهد یافت. بلومبرگ گزارش داده که تصمیم نهایی گرفته شده است و به نظر میرسد که سران استودیوها نیز از خبر تعطیلی اطلاع پیدا کردهاند.
اولین استودیو تعطیلشده، شعبه تگزاس استودیو Arkane است. آنها سال گذشته بازی Redfall را منتشر کردند که نتوانست نظر همگان را به خود جلب کند. فیل اسپنسر قول داده بود که این بازی در طی زمان بهتر شود و آپدیتهای مختلفی در حال ساخت هستند. بلومبرگ گزارش داد که تولید بازی ردفال متوقف شده است و هیچ آپدیت تازهای برای آن منتشر نخواهد شد. تمامی اعضای استودیو نیز اخراج میشوند یا اینکه به استودیوها و دفترهای دیگر منتقل خواهند شد.
تعطیلی استودیو Tango Gameworks در نوع خود باورنکردنی است. این استودیو ژاپنی در سال 2010 توسط شینجی میکامی تأسیس شد. آنها چند بازی تأثیرگذار از جمله The Evil Within 2 را منتشر کردند. آنها سال گذشته بازی Hi-Fi Rush، موفقترین اثر ایکس باکس را آماده کردند. هرچند که هیچکدام از این بازیها به فروش قابلتوجهی دست نیافتند، اما تأثیر قابلتوجهی داشتند. با این حساب تنها استودیو ژاپنی ایکس باکس تعطیل میشود.
تعطیلی استودیو Tango Gameworks
نکته قابلتوجه آن است که فیل اسپنسر، مدیرعامل مایکروسافت گیمینگ، فعالیتهای استودیو Tango Gameworks را ستود و گفته بود که برنامههای بزرگی برای تیم حاضر دارند. دستور تعطیلی دو استودیو دیگر هم صادر شده است. استودیو Alpha Dog Games، سازنده بازی موبایل بود و عناوینی مانند The Mighty Doom را ساخته بود. دومین استودیو نیز Roundhouse است. این استودیو در اواخر سال 2019 تأسیس شد و بیشتر حالت پشتیبان بازیهای دیگر مانند الدر اسکرولز آنلاین را داشت.
کارگردان بازی Deathloop به خبر تعطیلی استودیوهای مهم بتسدا واکنش نشان داد. وی این خبر را فاجعه خواند و خطاب به مدیران ویدیوگیم نوشت که این صنعت صرفاً برای سودآوری و درآمدزایی پیدرپی ایجاد نشده است و بلکه ویدیوگیم یک صنعت سرگرمی و فرهنگی است. او از مدیران ویدیوگیم درخواست کرده که استودیوهای بازیسازی را دستاویز آزمایش و خطا نکنند. او تعطیلی استودیو آرکین آستین و تانگو گیمورکس را مثل ضربه چاقو به شکم خواند و در پایان تائید کرد که شعبهی فرانسه آرکین تعطیل نخواهد شد.
طرفداران ویدیوگیم در شبکههای اجتماعی، بهت و ناراحتی خود را نسبت به تصمیم اخیر مایکروسافت نشان دادند. استودیوهای تعطیلشده، آثار فوقالعادهای ساختهاند و شایان چنین رفتاری نیستند. هر چند تاریخچه صنعت بازی نشان داده که خرید و تصاحب استودیوها توسط شرکتهای بزرگ، همیشه نتیجه مثبت ندارد و بسیاری اوقات، استودیوهای مهم در نتیجه تصمیمات یکطرفانه مدیران تعطیل میشوند.