افزایش قیمت گیم پس

فیل اسپنسر، رییس ایکس باکس با حضور در نمایشگاه Tokyo Game Show 2023 و در مصاحبه با وب‌سایت Game Watch بیان داشت که احتمال افزایش قیمت سرویس گیم پس در آینده اجتناب ناپذیر است؛ این افزایش قیمت در ازای ارائه‌ی خدمات باکیفیت، مهم است. برای اطلاع از جدیدترین اخبار و رویدادهای گیم، با شیموتکس همراه باشید.

افزایش قیمت، کلیدواژه‌ی این روزهای اخبار صنعت گیم است؛ همچنان گزارشات تعلیق نیروها در کمپانی‌های مختلف و تصمیم مجموعه‌های این صنعت برای بازسازی ساختار خود خوشایند به نظر نمی‌رسند و به نظر می‌رسد اقدام دیگری برای بهبود شرایط وجود ندارد. در این بین، شنیدیم که شرکت سونی در پی افزایش قیمت خدمات ویدیوگیمی خود و در راس آن، کنسول پلی استیشن ۵ بوده و همچنان خواهد بود، ولی باید توجه داشت که ایکس باکس نیز چنین برنامه‌ای را در نظر دارد و نمی‌تواند از آن چشم‌ پوشی کند.

فیل اسپنسر، رییس ایکس باکس اخیرا با حضور در نمایشگاه Tokyo Game Show 2023 وارد گفت‌و‌گو با مطبوعات شد و موارد مهمی را بیان کرد. وی در ابتدا به سرویس گیم پس اشاره می‌کند و وضعیت آن را پس از عرضه‌ی بازی Starfield روی آن، مناسب می داند و باور دارد که با عرضه‌ی عنوان Forza Motorsport روی این سرویس، کمپانی مایکروسافت به هدف خود برای عرضه‌ی پایدار و منظم عناوین انحصاری روی گیم پس دست پیدا کرده است؛ با این‌حال، او در ادامه گفت که افزایش قیمت اشتراک این سرویس، کاملا اجتناب ناپذیر است. وی اظهار دارد:

 

…ما همیشه می‌خواهیم گزینه‌هایی را برای نحوه‌ی ساخت کتابخانه‌‌تان به شما پیشنهاد دهیم؛ می‌توانید در گیم پس عضو شوید و بازی کنید، یا می توانید بازی را خریداری کنید. در حال حاضر، میلیون‌ها کاربر عضو Xbox Game Pass شده‌اند و بسیاری از آن‌ها از آن، راضی هستند. گرچه فرض اصلی، ارائه‌ی [خدماتی با] ارزش بیشتر است، اما به نظر من افزایش قیمت در آینده، اجتناب ناپذیر است. اخیرا یک‌بار قیمت‌های خود را افزایش دادیم، اما پس از بررسی دقیق این تصمیم گرفته شد. ما معتقدیم، ارائه‌ی خدماتی که ارزش کافی داشته باشد حتی اگر قیمت‌ها افزایش یابد مهم است.

تقریبا سه‌ماه پیش بود که قیمت اشتراک گیم پس روی کنسول از ۹.۹۹ دلار به ۱۰.۹۹ دلار و قیمت اشتراک Ultimate این سرویس از ۱۴.۹۹ دلار به ۱۶.۹۹ دلار افزایش پیدا کرد. مدیر اجرایی ایکس باکس پیشتر بیان داشت که آپدیت بازی Starfield برای ادامه‌ی تعامل مخاطبان با گیم پس و حفظ ارزش آن مهم است و توسعه دهنده‌ی بازی، تقریبا ۱۰ روز پیش بود که از اولین پچ بازی رونمایی کرد.

اما در ادامه‌ی این مصاحبه، اسپنسر اشاره داشت که ایکس باکس در حال تعامل با استودیوهای ژاپنی برای توسعه‌ی بازی‌های ژاپنی بیشتر برای ایکس باکس است که البته برخی از آن‌ها، هنوز معرفی نشده‌اند. او به توسعه‌ی موفقیت آمیز بازی Hi-Fi RUSH اشاره دارد که نوعی از یک تجربه‌ی موفق برای کار با استودیوهای ژاپنی است. وی در نهایت بیان می‌دارد که این بازی‌های ژاپنی احتمالی که هنوز برخی از آن‌ها معرفی نشده‌اند، حالت عرضه‌ی انحصاری و ترد پارتی برای کنسول خواهند داشت.

نمونه‌ی اظهارات فیل اسپنسر، عرضه‌ی دو بازی Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name و Like a Dragon: Ishin! برای گیم پس در آینده است. البته او چهار سال پیش بیان داشته بود که به تعامل با توسعه دهندگان آسیایی و اضافه کردن آن‌ها به فهرست توسعه دهندگان فرست پارتی علاقه دارد اما درگیری ردموندی‌ها با خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد و البته پاندمی کرونا مانع از این تعامل شد.