بررسی بازی Dredge

ساعت ۶ صبح است. شب قبل مردی ماهی‌گیر سوار بر قایق کوچکش به سمت Greater Marrow‌ در حرکت بود تا شغل ماهی‌گیری مورد نیاز این جزیره کوچک را به‌عهده بگیرد که مه سراسر دریا را فرا گرفت و قایق به صخره خورد.

از شانس خوب مرد ماهی‌گیر، قایق در نزدیکی اسکله Greater Marrow دچار سانحه شد و توانسته بود خودش و قایقش را به اسکله برساند. اما خساراتی وارد شده. شهردار این جزیره کوچک سریعا متوجه حضور ماهی‌گیر نسبتا سال‌خورده می‌شود و به او پیشنهاد کار را می‌دهد.

بالاخره یکی باید پیدا شود که اهالی این جزیره‌ها را سیر کند یا نه؟ شهردار هزینه تعمیر قایق را به عهده می‌گیرد اما شما که در نقش ماهی‌گیر وارد بازی شده‌اید باید با کار کردن، هزینه شهردار را به او برگردانید و کمی هم برای خودتان نگه دارید. این می‌شود اولین ماموریت شما در بازی Dredge که شاید ۲۰-۳۰ دقیقه بیشتر سرگرمتان نکند. از اینجا به بعد وارد مسیری جدی‌تر و با شخصیت‌های مرموزی آشنا می‌شوید که شما را ناخواسته به اعماق اقیانوس می‌کشانند.

  • امتیاز متاکریتیک    80
  • ژانر اکشن-ماجرایینقش آفرینی
  • تاریخ انتشار اردیبهشت ۱۴۰۲
  • پلتفرم‌ها ایکس باکس سری ایکسایکس‌باکس وانپلی استیشن 5پلی‌استیشن 4پی‌سی
  • ناشر بازی Team 17
  • سازنده Black Salt Games
  • حالت بازی تک نفره
  • درجه سنی بازی مناسب برای همه

داستان ساده و سرراست بازی از یک فرمول لاوکرفتی مختصر و مفید استفاده می‌کند و از همان ۱-۲ ساعت اول بازی کم کم متوجه می‌شوید که داستان از چه قرار است و دارید به کدام سمت می‌روید. اگر اهل گشت و گذار پیش از به پایان رساندن خط داستانی باشید، در برخوردهای فرعی زودتر متوجه می‌شوید که اصل داستان شما در Greater Marrow و جزیره‌های اطرافش چیست و چرا بعضی از شخصیت‌های بازی مثل پیرزنی که کنار فانوس دریایی بازی پرسه می‌زند با شما رفتار نامشخصی دارد.

گاهی بدخلق است و گاهی می‌خواهد کمک کند که حقیقتی را بفهمید. توصیه هم می‌کنم بازی را به همین شیوه انجامش دهید. داستان بازی و ماموریت اصلی که همان اوایل بازی به شما اعلام می‌شود، چیز زیادی برای ارائه ندارد اگر خودتان را درگیر محیط بازی و گشت و گذار در آن نکنید. فرمول لاوکرفتی آن خیلی ساده روی داستان پیاده شده و اگر فقط به داستان توجه کنید، انگار یک کتاب چند صفحه‌ای را ورق می‌زنید.

اصل در ماجراجویی و گشت و گذار است. شب‌ها در این بازی خطرناک و پر از موجودات ترسناک هستند که سعی در غرق کردن قایق کوچک شما دارند. اگر وحشت کنید و تمام شب‌ها تا طلوع آفتاب بخوابید نیمی از بازی را از دست داده‌اید. باید شب‌های Dredge را ببینید و در آن ماجراجویی کنید، بدون اینکه وحشتی از تاریکی، هیولاهای اعماق دریا و توهم‌های شبانه داشت.

اما برای اینکه آماده‌ی چنین ماجراجویی دشواری شوید باید یک موتور قوی روی قایق ضعیفتان کار بگذارید؛ باید نور فانوس را تبدیل به نورافکن بزرگی کنید که مه شب را کنار بزند؛ باید بهترین ابزارهای ماهی‌گیری را داشته باشید که بتوانید ماجراجوییتان را تبدیل به فرصت درآمدزایی شبانه کنید. همه‌ی این‌ها نیازمند پول و امکانات بیشتر برای ارتقای امکانات قایق است.

به همین دلیل باید بالانسی میان تجربه‌ی ماجراجویانه‌ی بازی و ماهی‌گیری برای درآمدزایی داشته باشید. اگرچه برای من، از ساعت هفتم یا هشتم تا آخر، این بالانس کاملا به سمت غرق شدن در دنیای بازی متمایل شد چون تقریبا هر قابلیتی که لازم داشتم را روی قایق کار گذاشته بودم و بازی چیز بیشتر و بهتری برای ارائه نداشت. این نقطه ضعف بازی است که برخلاف اقیانوس‌هایش، عمق گیم‌پلی زیادی ندارد.

بازی برای قایق شما چیزی شبیه به درخت توانایی دارد که با به دست آوردن قطعاتی از دل آب، می‌توانید امکانات بیشتری را برای خریدن از کارخانه‌های محلی کشتی‌سازی باز کنید. سیستمی که نصفه و نیمه است و همسو با گزینه‌های اندکی که برای خرید ارائه می‌دهد، فضای مانور اندکی به بازیکن داده.

بنابراین نه آنقدر خوب است که بگوییم کار را به خوبی درآورده، نه آنقدر ضعیف است که ایراد اساسی به آن بگیریم. گزینه‌های بیشتر، تنوع بالاتر و قرار دادن آیتم‌های کاربردی می‌توانست ژرفای گیم‌پلی بازی را بیشتر کند.